Visa: 65% Rakyat Malaysia Berminat Guna Services Cashless );

Type to search

E-Com ecommerce

Visa: 65% Rakyat Malaysia Berminat Guna Services Cashless

Share
visa

Visa mengeluarkan kenyataan yang highlight bahawa sebanyak 74% rakyat Malaysia aware, dan 65% lagi rakyat Malaysia berminat menggunakan perkhidmatan perbankan digital.

Menurut Visa, ini adalah pandangan positif bagi pemohon yang telah mengajukan permohonan mereka untuk mendapatkan izin perbankan digital yang dikeluarkan oleh Bank Negara Malaysia.

“Dalam 18 bulan terakhir, negara telah melihat percepatan yang signifikan dalam penggunaan digital akibat pandemik. Banyak rakyat Malaysia telah mengubah cara mereka bekerja, membayar, dan juga bank, ”tulis Visa.

Perbankan digital pada dasarnya adalah perkhidmatan yang menggabungkan perkhidmatan perbankan dalam talian dan mudah alih di bawah satu payung.

Syarikat yang menawarkan perkhidmatan digital seperti CIMB dan Maybank tidak dikira sebagai bank tradisional.

visa
Infografik Visa yang menunjukkan peratusan rakyat Malaysia berminat gunakan service cashless.

Artikel berkaitan: Impak ‘Lazada’ Menaikkan Ekonomi Digital, Modenkan Peruncitan Malaysia

Bank digital terbesar di dunia sekarang termasuk Nubank, Chime, dan Sofi. Belum ada perkhidmatan perbankan digital di Malaysia, tetapi banyak syarikat telah memohon lesen — termasuk Grab, Aeon dan Sunway.

Tarikh akhir untuk memohon lesen perbankan digital di Malaysia telah berlalu bulan lalu, dan Bank Negara dijangka akan mengeluarkan lima lesen pada suku pertama 2022.

Tetapi kajian Sikap Pembayaran Pengguna Visa menunjukkan bahawa rakyat Malaysia telah menyatakan minat terhadap perkhidmatan perbankan digital disediakan oleh jenama terkenal (71%), jenama perkhidmatan kewangan (65%), dan juga syarikat baru (60%).

Kajian menunjukkan bahawa rakyat Malaysia menantikan perbankan digital untuk keperluan asas seperti pembayaran bil (78%), memindahkan wang kepada keluarga dan rakan (69%), pembayaran di lokasi runcit (62%) dan deposit dan pengeluaran (61%). Rakyat Malaysia juga terdorong untuk beralih ke bank digital untuk mendapatkan ganjaran yang lebih baik (78%) dan kos yang lebih rendah (72%).

“Kami percaya ia memerlukan usaha kolektif pemerintah, bank tradisional dan institusi yang ada yang memohon lesen perbankan digital untuk mewujudkan penyertaan kewangan yang lebih baik untuk semua, bukan hanya orang kaya, tetapi juga penduduk yang tidak terlindungi dan tidak terlindungi,” kata Ng Kong Boon, Pengurus Negara untuk Visa Malaysia.

Tags:
Farhana Syahirah

Sejenis ulat buku. Gemar berkongsi cerita, hidden knowledge, dan sisi menarik kepada pembaca.

  • 1

You Might also Like

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: Content is protected !!